Spomienka na Karla Kryla

Zkouška dospělosti.

Karel Kryl
Karel Kryl.

Snažím sa loviť v pamäti. Odchádza mi pamäť, už si mnoho vecí nepamätám. Moja spoveď nemusí byť presná.

V rokoch 1982 až 1986 som navštevoval Strednú priemyselnú školu elektrotechnickú v Michalovciach. Tam sme si traja priatelia vytvorili partiu, a nazývali sme sa TIT [čítaj: ty aj ty]. Vzniklo to tak, že asi po školskom obede, ale nejakej inej činnosti, raz niekto z nás povedal: Ty aj ty, poďme! Tak vznikol názov pre náš tajný spolok TIT. Možno viac budú vedieť moji priatelia z tých školských čias. 1. priateľ sa volá Vladimír Šust, a neraz spomínal, že ide o priezvisko s poľským pôvodom. Býval priamo v Michalovciach. 2. priateľ pochádzal z Levoče. Volá sa Robert Murín, a je jediný z nás, ktorý ukončil vysokoškolské vzdelanie na Technickej univerzite v Košiciach. Takže, Vlado, Robo a ja sme tvorili spolok TIT.

Vlado vedel hrať na gitare, a často hral pesničky od Karla Kryla. Robo tiež počúval folk. Ja som medzi nimi bol výnimka, lebo som inklinoval k heavy metalu. V tom čase najviac ku skupinám Iron Maiden a Judas Priest. Oni ma naučili vcítiť sa i do folku. Podstata spočívala v tom, že som si uvedomil, že našu vlasť musel Karel Kryl nešťastne opustiť, aby si zachránil život. V komunistickom režime mu hrozilo minimálne väzenie. Karel Kryl pracoval pre Slobodnú Európu, ktorú sme u Vlada, v jeho izbe, neustále počúvali.

Blížili sa maturity, a spolužiaci a spolužiačky vymýšľali motto na maturitné tablo. Nepamätám sa už, kto prišiel s myšlienkou požiadať Karla Kryla, možno Vlado, možno Robo, ale slovo dalo slovo, a v jeden deň sme išli k hlavnej pošte v Michalovciach. Tam bola telefónna búdka, z ktorej Vlado alebo Robo zatelefonoval do rádia Slobodná Európa. Už si teraz nepamätám podrobnosti. Viem len, že po zatelefonovaní sme utekali od búdky čo najďalej, lebo sme mali strach, či nás nechytia eštebáci, ktorí odpočúvali takéto hovory.

V jeden deň, o pár dní neskôr, nám Vlado oznámil, že Karel Kryl nenapísal krátke maturitné motto, ale zložil celú skladbu pre nás.

Najväčší úspech bol, že pesničku od Karla Kryla zaspievali dvaja gitaristi pred celou školou v divadle v Michalovciach. Dvaja gitaristi: Stanislav Turanský [už si nepamätám, z ktorého mesta pochádzal] a Jaroslav Grib [z Humenného].

Karel Kryl – Zkouška dospělosti

V nedělním oblečení
Nastoupíš před komisi.
Studené vysvědčení
Vezme, co bylo kdysi.
V portmonce umístěnka,
Slavnostní učitelé
A lež – co první směnka
Úvěru pro dospělé.

Opilí od radosti
Si sami trochu lžeme,
Že zkouškou dospělosti
Opravdu dospějeme.
Tak tanči, lásko sladká,
Protanči večer celý:
Ten bál – je křižovatka,
Dospělí – nedospělí.

Na klopě vlají stužky,
Z orchestru znějí bicí.
Dozrál čas pro častušky
A pro vstup do milicí.
Dozrál čas dilematu:
„Být pro, anebo proti?“
Pak čekat na výplatu
Jak jiní patrioti.

Opilí od radosti
Si sami trochu lžeme,
Že zkouškou dospělosti
Opravdu dospějeme.
Tak tanči, lásko sladká,
Protanči večer celý:
Ten bál – je křižovatka,
Dospělí – nedospělí.

Dostaneš místo lásky
Od těch, co všechno vědí,
Trojhlavé neotázky,
Čtyřhlavé odpovědi.
Šumivé víno pění
A dívky oblékly si
Namísto dětských snění
Dospělé kompromisy.
Tak tanči, lásko sladká,
Protanči večer celý:
Ten bál – je křižovatka,
Dospělí – nedospělí.

Opilí od radosti
Si sami trochu lžeme,
Že zkouškou dospělosti
Opravdu dospějeme…

Autor:

Ján Parada

Moje myšlienky: Život je zázrak, ktorý neodporuje prírodným zákonom. Humanisti sú šľachetní ľudia, ktorí vedia žiť bez náboženských pohnútok. Som humanista, a zmyslom môjho života je žiť šťastne pomocou rozumu a citu.

Pridaj komentár